2010-01-05

Sammanställning av 2009 års skivrecensioner

Sammanställningar är alltid trevliga, de ger en snabb och enkel överblick och lyfter fram nergrävda och begravna inlägg till ytan för allmän beskådning, vare sig man missade dem första gången eller vill läsa igenom en andra gång. Dessutom ser det fint ut. Ser det inte fint ut?

Först vill jag bara utfärda ett varningens ord. Kvaliteten på de skrivna recensioner varierar lika mycket som mina betyg på skivorna jag recenserade. Vissa texter vill jag bara radera från bloggen och förtränga från minnet, medan det finns några som jag faktiskt är ganska nöjda med. Jag är trots allt bara en glad amatör som råkar gilla musik, och ser bloggandet som en kul utmaning och ett spännande litet projekt, men självklart strävar jag efter att komma upp i en hög och jämn nivå. Övning ger färdighet.

Här följer de skivrecensioner som jag skrev under 2009, med länkar och sorterade efter betyg.

Betyg - 5
Baroness - Blue Record (2009)
Mastodon - Crack The Skye (2009)
Voivod - Infini (2009)

Betyg - 4
Candlemass - Death Magic Doom (2009)
Chickenfoot - Chickenfoot (2009)
Desert Sessions - Desert Sessions Vol 1&2 (1998)
Dream Theater - Black Clouds And Silver Linings (2009)
Isis - Wavering Radiant (2009)
Megadeth - Endamge (2009)
Spinnerette - Spinnerette (2009)
Truckfighters - Mania (2009)

Betyg - 3
Big Business - Mind The Drift (2009)
Bob Hund - Folkmusik För Folk Som Inte Kan Bete Sig Som Folk (2009)
Heaven And Hell - The Devil You Know (2009)
The Mars Volta - Octahedron (2009)

Betyg - 2
Mustasch - Mustasch (2009)
Sonic Youth - The Eternal (2009)

Betyg - 1
Iggy Pop - Préliminaires (2009)

Ajajaj, bara en enda liten skiva som inte var från 09, märkte jag precis. Visst lägger jag mycket fokus på att försöka beta av intressanta och aktuella skivsläpp, men jag ska se till att gräva lite mer i skivbackarna, samt lyfta fram lite fler personliga favoriter. På hedersord.

Lite reflektion kanske är på sin plats. Skulle jag sätta andra betyg på skivorna nu?
Ja, Chickenfoot var jag extremt generösa mot. Jag gillade plattan då, men jag tror inte att jag har lyssnat på den sedan dess. Jag skulle sänka betyget ett snäpp, kanske två.
Samma sak med Voivod, som jag var eld och lågor över när deras Infini kom, men i efterhand skulle den ha fått nöja sig med en fyra. Riktigt bra, men inte riktigt i klass med övriga femmor.
Resterande betyg känns fortfarande ganska rättvisa faktiskt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar