2010-01-02

Uppföljning på nedräkningen

Så var 2009 förbi, och nedräkningen av det årets bästa låtar och album likaså. Men jag tänker inte släppa 2009 helt och hållet ännu. Först, lite synpunkter såhär i efterhand på min allra första lista någonsin, och vilka ändringar jag eventuellt kommer göra inför nästa lista.
- Jag lade alldeles för stor vikt i "de bästa låtarna", och valde alldeles för många. 24 stycken utspridda över 24 dagar tyckte jag lät som en bra idé i praktiken, och jag är ganska nöjd med hur jag genomförde det (och att jag genomförde det till punkt och pricka). Men, alltför mycket fokus på låtarna...
- ...och för lite fokus på skivorna. Att bara välja ut åtta stycken är ganska svagt egentligen. Dessutom tappade jag lite motivation mot slutet, och var dålig på att förbereda inlägg, så det blev lite happ som happ. Den punkten måste jag skärpa mig på.
- Annars gillar jag nedräkningsformatet, men jag kommer göra det lite mer koncentrerat nästa gång. Kanske någonting i stil med 20 låtar presenterade över 4-5 dagar (om jag nu inte skippar den biten), följt av en ordentlig albumlista (20 st?)  som jag kan avslöja 2-3 stycken per dag.
- Eftersom jag skapade bloggen i maj månad, och inte hade några tankar på att göra någon årsbästalista (jag hade tänkt vara en nonkonformistisk rebell och vägra, men jag föll in i ledet trots allt) förrän framåt vintern, så är det mycket möjligt att jag helt och hållet missade en en del bra releaser. Därför kommer jag börja göra en lista och hålla den uppdaterad med alla intressanta album under det här året, så det blir lättare att sammanställa när det väl är dags.

Men i övrigt så var det riktigt kul (och utmanande) att sammanställa listan, så den kommer garanterat tillbaka om sisådär 340 dagar eller något i den stilen. Till dess får ni hålla till godo med det gamla vanliga. Festigheterna är över, tillbaka till vardagen med er.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar