2009-12-18

2009 års bästa listor - #7

The Devin Townsend Project - Heaven Send
(Ki)

Ja, jag fuskar lite. Jag vet att jag sa något i stil med "endast en låt per skiva" på den här listan, men Devin Townsend har ju faktiskt släppt två stycken briljanta skivor i år, så jag tänker helt enkelt göra ett litet undantag. Har du något emot att jag tar mig den friheten, kan du vända dig till Gösta, min ombudsman.
"Heaven Send" var det ja. I likhet med resten av låtarna på Ki, och precis som Devin själv har förklarat att tanken var med den här skivan, så är det här mestadels en väldigt återhållsam och lugn låt, men den exploderar vid ett par tillfällen under de nio minuterna, som om han inte riktigt kan låta bli att skruva upp allt till max, om så bara för en kort stund.
"Heaven Send" livar verkligen upp Ki, men den skulle stå lika stadigt på båda benen även om man placerade den i ett helt annat sammanhang.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar