2009-12-24

2009 års bästa låtar - #1

Baroness - A Horse Called Golgotha
(Blue Record)

Baroness kniper alltså guldmedaljen på den här listan, med det här obarmhärtiga vidundret. Och det kan inte komma som någon överraskning för er som har sett mig ständigt prisa och ösa absurda mängder beröm över Baroness på sista tiden.

För en gångs skull var låtvalet ganska lätt. För även om det inte finns någon brist på bra låtar på Blue Album, så står Golgotha-hingsten (häst)huvudet högre än alla andra.

Allt är bra med den här låten. Gitarrintrot och den hejdundrande trumattacken vid 0:20, sången vid 1:15, det plötsliga gitarrsolot vid 2:20 följt av ett i raden av alla fantastiska trumexplosioner, psykedeliabiten vid 3:10, "uppvaknandet" efter 4:10, etcetera, och så vidare, und so weiter.

Ackompanjerat av denna lite lagom lulliga videon, så har vi receptet för årets låt klart för oss.

3 kommentarer:

  1. En finfin lista.

    Bortsett från Slayer givetvis. Fy skäms på sig för det snedsteget.

    SvaraRadera
  2. Slayer? "Givetvis"? Vad är nu detta, har vi en Slayer-hatare ibland oss?
    Och av alla mina 24 val, så är det just Slayer du anmärker på? :D
    Eller var det bara helt åt skogen fel val av låt?

    Tack iallafall, och jag håller sakta men säkert på att arbeta mig igenom din egna list. "Vågat" att ta med Green Day tycker jag. Långt ifrån listmaterial IMO, men ingen dålig skiva.
    Intressant top 10, eftersom jag bara har hört hälften av dem. Det blir till att kolla upp resten i mellandagarna.

    SvaraRadera
  3. Green Day gjorde en grym popskiva, vågat val eller ej. ;)

    Senaste Slayerplattan suger självklart. Precis som den innan, och den innan, och den innan.

    Tja, allt sedan ungefär 1990 suger ganska redigt.

    SvaraRadera