2009-12-23

2009 års bästa låtar - #2

Mastodon - The Last Baron
(Crack The Skye)

Ja, naturligtvis har Mastodon en självklar plats på listan. Nej, faktiskt så missar de förstaplatsen.
Herrarna får nöja sig med lilla silvret (ja alltså, jämfört med guldmedaljen, så får väl en silvermedalj anses liten. Jag gör ingen distinktion mellan stort och litet silver, som fotbollsallsvenskan kör med av någon outgrundlig anledning).

Återigen en mycket svår uppgift att välja ut endast en låt från det här mästerverket. Länge var jag inne på att välja "Quintessence", som jag verkligen gillade från första stund, men efter en sista genomlyssning kvällen innan, så insåg jag att "The Last Baron" är det självklara valet att få stå som ensam majestät och representant för Crack The Skye. Den är ju bara ett episkt mästerverk med enorm mersmak, trots allt.
Och de där 13 minuterna förflyter alldeles för fort...

Eftersom Youtube har en beef med videos som är längre än 10 minuter, så är det ingen idé att länka en stympad video. Men har du ännu inte hört "The Last Baron", eller känner att du måste höra den igen för trehundrasjuttielfte gången, så kan jag rekommendera Spotify eller Grooveshark istället.

2 kommentarer:

  1. Tja, man kan säga att du så länge var inne på en annan låt än just The Last Baron att du faktiskt skrev... Quintessence! :)
    Sånt händer, men oavsett är det ett bra val.
    Spänd för att se vem som tar hem allt (det kan välan aldrig vara Baroness...?), och dessutom vill jag verkligen önska EN GOD JUL!

    SvaraRadera
  2. Haha, så sant. Det blir lätt fel, om man sitter och funderar över vilken låt jag egentligen ska välja, i samma veva som jag sitter och förbereder inlägget. Fan, jag som sa att jag hade spikat listan redan i början av december, men så lätt var det visst inte.
    Ska självklart rättas till, tack för påpekandet!

    God jul på rebellängeln också, hoppas det ligger många hårda klappar i tomtens säck :)

    SvaraRadera