2009-11-07

Betyg, schmetyg

Jag är inte riktigt nöjd med det nuvarande betygssystemet som jag använder, eftersom ett betyg kan tolkas olika, beroende på vem man frågar, eller vem som sätter betygen. En femma (av fem) är uppenbarligen det högsta möjliga betyget, men vad är det egentligen för skillnad mellan betyget 4 och 4,5? Eller 1 och 1,5? Och vilket betyg är "precis godkänt", är det 3 eller 2? Eller 1, om betygskalan är 0-5? Eller 4 av 10, är det dåligt eller bara "mindre bra"? Med ett så pass lågt betyg är det väl skitsamma egentligen.
Jag har svårt att själv bestämma mig för vad som ska gälla på min egna blogg, därför tänker jag prova ett nytt system, ett som alla bör känna till. Jag kör helt enkelt efter skolans betygssystem.

En skiva som misslyckas på alla sätt belönas med ett IG, vilket självklart betyder att den inte är godkänd. Klart som korvspad. Då slipper jag försöka definiera hur pass underkänd den är.
Ett G betyder såklart "godkänt", men inte mycket mer. VG betyder bra, och MVG är såklart toppbetyg.
I vissa fall kanske ett + kan vara berättigat (G+, VG+), men när allt kommer kring så betyder det ju bara att man inte nådde upp till nästa betygsnivå, och i slutändan brukar inte ett plus hit eller ett minus dit göra någon egentlig skillnad.

Jag kör en liten testperiod helt enkelt, för att se hur det fungerar. Först ut att återigen plågas i skolbänken är Mustasch.

2 kommentarer:

  1. Varför inte hoppa över betyg helt och hållet och låta texten visa läsarna om skivan är bra eller inte?

    Titta bara på Close-Up, recensionerna blev bra mycket tråkigare när skribenterna blev tvungna att sätta sifferbetyg.

    SvaraRadera
  2. Jag gillar faktiskt betyg, fungerar bra som en snabb sammanfattning, fast kanske främst för min egna skull då.
    Sedan att jag alltid har varit en extrem sucker för att jämföra och tracka statistik och "ratings" i sportspel etc har säkert också något med det att göra.
    Jag har funderat på att skippa betygen, men jag vill nog själv ha med det faktiskt.

    SvaraRadera