2010-02-12

Priestess - Prior To The Fire (2010)

Inspelad '08, utgiven '09 i lilla Kanada efter lite skivbolagsstrul, och slutligen i USA och resten av världen nu år '10 i februari månad. Inte för att jag hade den minsta kollen på prästinnorna från Montreal förrän alldeles nyligen, men bättre sent än aldrig.

Jag fick ett tips om att dessa herrar streamade sin nya skiva på MySpace, så även om jag inte visste ett jota om bandet eller musiken, så blev jag nyfiken. Och nyfikenhet brukar löna sig, vilket det gjorde i det här fallet (oops, spoiler). En annan viktig aspekt är första intrycket. Men med inledande "Lady Killer" var det aldrig något snack om saken: så här ska den sabla slipstenen dras!
Musikvideon ger jag visserligen inte mycket för, men det är svårt att värja sig mot den ursinniga inledningen, och refrängen sitter kvar på hjärnan bra länge.

"Now we step into the fire! Bewaaare! You will paaay! Lay-dee-killah!"

Resten av låtarna går i samma anda, det är högoktanig retrorock som tänder på alla cylindrar. Lite som Wolfmother och The Sword, fast bättre. Men skivan dippar lite emellanåt, några låtar känns ganska standardaktiga, en och annan slinker lätt förbi utan att man egentligen lägger märke till den. Men så finns det också ett par riktiga guldkorn, och allt som allt så är det en riktigt uppfriskande åktur som kanadensarna bjuder på.

Betyg: 4 / 5

-----

Priestess hemsida - MySpace - Wikipeda - Spotify

-----

Först var det Baroness som slog ner som en bomb (i mitt universum åtminstone), och nu Priestess med den här rökaren. Vad blir nästa bombnedslag, Mistress? Princess? Heiress? Mike Ness?

1 kommentar:

  1. Hopplös video, men låten var ju bra.
    Ska kollas upp - tack för tipset!

    SvaraRadera