2010-02-15

Habby belated 40th, heavy metal, you old son of a bitch

I lördags var det visst 40 år sedan Black Sabbaths monumentala självbetitlade album nådde skivhyllorna, och många hävdar ju att det var just Black Sabbath som grundlade heavy metal. Det här var ju ett par år (en jäkla massa år faktiskt) före min tid, så jag tvivlar på att jag har någon som helst rätt att uttala mig om det, men jag ställer mig i alla fall mer än gärna bakom det påståendet.



Jag passade på att leta upp lite Sabbath-covers också, bara för att. Så snäll kan jag vara när jag känner för det, jajamensan.
Machine Head - Hole In The Sky
System Of A Down - Snowblind
Hand Of Doom - The Mob Rules (Ett tribute-band med bl.a. Melissa auf der Maur och Nick Oliveri. De släppte en live-CD när de spelade i Los Angeles 2002 som jag dessvärre inte lyckas hitta några bra (läs: legitima) länkar till. Rekommenderas annars.)

"Vad är det för ett jävla stolpskott som valde ut just de låtarna?" kanske man kan fråga sig? Jaja, jag gillade låtarna när jag hörde dem i början av 2000-talet och gör det fortfarande, så "lite nostalgi" får jag väl svara.

Sedan finns ju såklart hyllningsskivan Nativity In Black: A Tribute To Black Sabbath på Spotify, om man vill ha lite fler covers. Äkta varan finns såklart också, om man föredrar the real deal.

Avslutar med Faith No Mores version av War Pigs.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar