2010-02-25

Melissa Auf der Maur - Auf der Maur (2004)

En personlig liten favorit har vi här, från de åren då jag verkligen började sätta mig in i riktig musik och ge mig ut för att utforska och upptäcka sådant som jag aldrig vanligtvis skulle ha stött på annars. Det medför att det nostalgiska värdet ibland kan vara högre än det kvalitativa.

Jag är inte riktigt säker på hur jag kom i kontakt med Melissa Auf der Maur, men antagligen var det tack vare en härlig belgare som jag spenderade ett par sköna, stekheta sommardagar med och kollade på livestreams från någon belgisk eller nederländsk festival, på den tiden ZTV sände från Hultsfredsfestivalen (QOTSA, The Hives, Hellacopters... goda tider).
Om det var Pinkpop, Pukkelpop, Graspop, Lowlands, Rock Werchter eller någon annan festival som ägde rum just då kommer jag inte ihåg, jag minns bara en rödhårig supercool tjej som bjöd på en fantastisk show.

Melissa med det stenhårda efternamnet Auf der Maur var basist i Courtney Loves Hole och Smashing Pumpkins, innan hon även intog positionen framför micken. Först för Hand Of Doom, det där Black Sabbath-hyllningsbandet som jag nämnde i förrförra inlägget, därefter spelade hon in en soloskiva med gästartister från just bland andra Hole och Smashing Pumpkins, plus ett par andra högst intressant namn (Josh Homme, Nick Oliveri, Chris Goss och Jeordie White/Twiggy Ramirez).

Det ska sägas att det egentligen inte är någon jättemärkvärdig skiva som får en att häpna och tappa andan, men all musik behöver inte vara så. Ibland räcker det gott och väl med riktigt behaglig och väl sammansvetsad alternativrock som håller en riktigt hög och jämn nivå från första till sista minuten.

Skitig punkrock, sleazig stonerrock och mainstreamaktig artrock ryms här. Inget direkt revolutionerande, och kanske det är enkelt att säga att skivan skulle ha passat in bättre 1994 istället för 2004, men det är alltjämt en av mina personliga favoriter.



-----

Melissa auf Der Maur är äntligen aktuell med en uppföljare till den här skivan i mitten av mars månad. Men varför nöja sig med att producera en mesig liten CD-skiva, när man även kan ge ut en serietidning och en film?

Det här projektet går under namnet "Out Of Our Minds" (eller "OOOM", som hon själv verkar föredra), vilket även är namnet på skivan och singeln som släpptes innan jul. Det finns även en officiell musikvideo till låten, vilket ju alltid är trevligt.


Första tanken var ungefär "hmm, okej... inte vad jag hade väntat mig, men intressant". Men efter att jag hörde några smakprov från skivan på hemsidan så blev det riktigt intressant.

16e mars släpps uppföljaren till ett av mina favoritalbum, det ser jag fram emot.

-----

Melissa Auf der Maurs hemsida - Wikipedia - MySpace - Spotify

1 kommentar:

  1. Helt korrekt iakttagelse att plattan kom ca. tio år för sent. Hade den kommit ut runt 1993-94 hade nog fler orkat bry sig.

    Men för oss 90-talare är det en lysande skiva.

    SvaraRadera