2009-09-07

Veckans band: Masters Of Reality

Det här inlägget dedikeras till Masters Of Reality. Känner ni inte till bandet, så bör åtminstone Black Sabbaths tredje platta med samma namn ringa en klocka. Det är också därifrån som frontmannen Chris Goss har tagit namnet, och det finns också vissa (små) likheter i musiken.
Det är knepigt att kategorisera Masters Of Reality, men de har en väldigt stor anknynting till hela desert rock-scenen, inte minst med tanke på att Chris Goss har medverkat i eller producerat skivor åt, bara för att nämna några få exempel: Kyuss, Queens Of The Stone Age, Desert Sessions, Screaming Trees, Nebula, Fatso Jetson, Slo Burn, Melissa Auf Der Maur, Mondo Generator och Mark Lanegans soloalbum. Är man någorlunda bevandrad i denna genre så vet man att det inte är något att fnysa åt. Därtill kan ju nämnas Stone Temple Pilots, Soulwax, UNKLE, The Eighties Matchbox B-Line Disaster, Lupe Fiasco, Ian Asturby och Russel Crowes band 30 Odd Foot of Grunts. Nej, jag känner inte heller för att ta reda på hur 30 Odd Foot of Grunts låter.

Hursomhelst, Masters Of Reality är ett lite bortglömt och undangömt band som jag verkligen rekommenderar. Och som lite kuriosa kan jag nämna att deras live-CD "Flak'n'Fligt" från 2003 inte bara är den absolut bästa live-CDn jag kan komma på, utan den innehåller i stort sett alla de bästa låtarna i grym ljudkvalitet, och förmedlar live-känslan på ett perfekt sätt. Och dessutom har vi Josh Homme och Nick oliveri på gitarr respektive bas, samt Mark Lanegan som en gubben i lådan, som dyker upp och gör ett gästframträdande, precis som han har gjort på Queens Of The Stone Ages skivor och turnéer. Det, mina damer och herrar, är en ganska hygglig line-up.
Dessutom har Cream-trummisen Ginger Baker medverkat på ett album och turnerat med bandet.

Tyvärr finns inte Flak'n'Flight representerad på Spotify, men gråt ej, för det finns nämligen en nästan lika bra ljudinspelning från holländska rockfestivalen Roadburn här (del 1), från samma turné där Homme, Oliveri och Lanegan medverkade. Det kan ta en stund innan uppspelningen kommer igång, men tro mig, det är värt det.
Del 2 finns här.

Och här kommer en radda videos.

"Third Man On The Moon" live


"Blue Garden" live


"Deep In The Hole" live, blandat med korta intervjuer med Nick Oliveri och Chris Goss


Musikvideon till "She Got Me( When She Got Her Dress On)". Men va tusan gör Kevin James och Gary Busey i videon!?


"Corpus Scorpios Electrified". Jag vet inte vad det betyder, men jag tycker att det låter som en alldeles ypperlig låttitel när man hör låten.


"Doraldina's Prophecies"


"John Brown"


Masters Of Reality finns även, som sagt, representerade på Spotify, med ett liveabulum från 1997, den självbetitlade debutskivan och den senaste skivan, som tydligen släpptes alldeles nyligen. Inte ens jag hade koll på det faktiskt, så pass lågt flyger Masters Of Reality under musikradarn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar