2009-06-25

Truckfighters – Mania (2009)

Lastbilskämparna och ökenrockarna från Örebro visade redan med deras första, trevande skiva (Gravity X från 2005) att de var något på spåret, och med tredje skivan Mania tar de nu ett enormt kliv framåt. De klampar fram till främsta ledet utan pardon, föser undan allt motstånd och visar att de mycket väl kan vara det bästa svenska stonerbandet just nu.
En sak är säker i alla fall, redan från första början skapade dessa svenskar ett alldeles eget sound, som gör att man verkligen kan känna värmen från en dåsig och ljum sommarkväll i den kaliforniska öknen, speciellt på de lugnare låtarna. Vilket ter sig ganska självklart eftersom man hör starka influenser från andra ökenrocksgiganter som Kyuss och Fu Manchu. Dessutom är jag säker på att andra låten på skivan, ”Monte Gargano”, skulle kunna misstas för en QOTSA-låt om man bara bytte ut Oscar Cedermalms röst mot Josh Hommes. Och det är menat som en stark komplimang till Truckfighters, inget annat.
”The New High” (speciellt inledningen) för tankarna omedelbart till Kyuss, ”Monster” och ”Blackness” påminner om det fuzzsound som brukar känneteckna Brant Bjork, och 13-minutersstycket ”Majestic” lever verkligen upp till sitt namn.
Truckfighters spelar äkta ökenrock, och om ni så bara har en liten gnutta intresse för genren så införskaffar ni Mania (eller någon av Truckfighters två föregående skivor) omedelbums.

Betyg: 4 / 5

------

Truckfighters hemsida - MySpace

6 kommentarer:

  1. Avslutningsvis måste jag bara passa på att nämna att jag blev grymt besviken när Truckfighters inte blev framröstat bland tjugo "Myspace-band" att få uppträda på Sonisphere, men jag har väl bara mig själv att skylla då jag inte tog mig friheten att rösta. Å andra sidan hade jag varit tvungen att skaffa ett MySpace-konto först, vilket jag (förutom just den här gången) aldrig har sett någon mening med.

    SvaraRadera
  2. Grymt band!

    Många svenska stonerband har potential, men oftast faller det på sången som brukar vara rätt oangagerande. Dozer och Demon Cleaner är bara två exempel på band som jag har haft svårt att till mig till 100% pga trista, opersonliga sångare.

    Eller så är jag bara bortskämd med John Garcia.

    SvaraRadera
  3. Ja, Garcia satte ribban för högt. Den jäkeln.

    Även om jag gillar Dozer så håller jag med om att sångarna ofta kan vara ganska trista. Det tyckte jag första gången jag hörde Truckfighters också, men nu kan jag inte klaga på det.

    SvaraRadera
  4. Problemet är att många stonerband (inte bara de svenska) tror att det räcker med ett mullrande gitarrljud för att det ska bli bra och glömmer sången helt.

    Lyssna bara på låten som Dozer gjorde med Troy Sanders från Mastodon där han visar vilken typ sångare bandet borde ha istället för den där vanliga, gnällige jäveln.

    SvaraRadera
  5. Fast å andra sidan, vilket band skulle inte låta bättre med Troy Sanders bakom micken? ;)

    SvaraRadera
  6. Oh, har Troy Sanders sjungit på en Dozer-låt säger du?
    *googeligoogle*
    Ja se på fan, det där lät ju inte dumt alls. Och nu har du säkert gjort så att jag inte kommer kunna lyssna på Dozer igen utan att ha den där tanken malande i bakhuvudet ;)

    (Såg att du även hade tagit med den i en "grab fest", men det var innan jag hade upptäckt mr. Metal Bastard.)

    SvaraRadera