2009-06-03

Big Business – Mind The Drift (2009)

Trum- och basduon (tillika Melvinsmedlemmarna) i Big Business har gått och blivit med gitarrist, grattis! Synd bara att det förstör mer än det tillför.
Eller okej, nu är jag nog lite väl hård, men grejen är den att gitarren låter helt malplacerad i de flesta låtarna. Möjligtvis beror det på att jag hade väntat mig ett liknande sound som på det förra albumet Here Come The Waterworks från 2007 (enkelspårigt men väldigt suggestivt och tungt), inte att de skulle lägga till ett gällt och utmärkande gitarrljud. Nåja, tack och lov så står Coady Willis som vanligt för ett fantastiskt trumspel, och Jared Warrens bas och sångröst är gåshudsframkallande stundvis. Men som sagt, tillskottet av en gitarrist i form av förre ljudteknikern Toshi Kasai ger Big Business ett annorlunda sound, ett som fungerar ypperligt på två-tre låtar (varav en är ett bonusspår), men som jag i övrigt hela tiden antingen stör mig på, eller tänker att det skulle låta minst lika bra om de hade kört vidare som en duo. Men, om nu Mind The Drift hade råkat vara den första bekantskapen jag stiftat med Big Business så kanske det hade låtit hur naturligt som helst, vad vet jag.

I alla fall, till skillnad från Here Come The Waterworks som var oerhört jämn och enhetlig, så spretar musiken mer åt olika håll på Mind The Drift, och det finns både höjdpunkter och bottenskrap. Det är nästan lite synd egentligen att de valde Found Art som inledningsspår, eftersom den höjer ribban till en nivå som resten av skivan inte klarar av att uppnå, och allra minst de två efterföljande bottenskrapen. I Got It Online plockar upp taktpinnen igen med en energisk utlösning av stora mått, annars finns det inte så mycket att orda om. Men jag måste ändå passa på att nämna den löjligt grymma psykedelia-osande bonuscovern på Send Me A Postcard, som förmodligen hjälper till att höja betygen en aning.

Betyg 3 / 5

---

den här sidan har grabbarna valt att streama hela albumet, samt erbjuda en "Criterion Edition"-version med "kommentatorspår". Very nice.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar