2010-01-02

Honorable mentions

Hedersomnämnande, alltså. Jag tänkte köra en snabb liten lista med några intressanta album som fångade mitt intresse under 2009 och var med i racet, men fick se sig förbisedda i slutändan.

Utan inbördes ordning.

The Horrors - Primary Colours
Revocation - Existence is Futile
Goatwhore - Carving Out The Eyes Of God
Shrinebuilder - S/T
Masters Of Reality - Pine/Cross Dover
Kylesa - Static Tensions
Clutch - Strange Cousins From The West
Between The Buried And Me - The Great Misdirect
The Gates Of Slumber - Hymns Of Blood And Thunder

Framförallt Between The Buried And Me (det konstiga namnet till trots) släppte en hyperintressant skiva som mycket väl hade kunnat tränga sig in på den riktiga listan, om jag bara hade haft mer tid att lyssna på den vid en tidigare tidpunkt. Riktigt schizofrenisk musik som byter stil oftare än de flesta byter underkläder. Nej nu överdrev jag å det grövsta, det är nog inte många som byter fillingar mer än max en gång under en timme. Men vad jag försöker säga, är att det är en skiva som är svår att få grepp om i början, men som verkligen belönar repeterade lyssningar.
Shrinebuilders hypade självbetitlade debutalbum påminner mycket om Them Crooked Vultures überhÿpade dito, fast mycket mer "underground": resultatet är väl godkänt, men visst låter det precis som man hade föreställt sig (vilket inte alls behöver var något negativt).
Gates Of Slumber, störtskön doom. The Horrors, uppfriskande gothrockpopemoindiewhatchamacallit. Masters Of Reality, genialisk stonerpop signerad Chris Goss. Jag måste nog ge Give Us Barabas (2004) en chans till.

Jag har säkert glömt en hel drös album, men det finns ingen anledning att gnälla över spilld mjölk. Nytt år, nya tider, nya horisonter att rikta blicken mot.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar